
Özel Öğrenme Güçlüğü,bir çocuğun zekası normal ya da normalin üstünde olmasına rağmen, dinleme ,düşünme,anlama, kendini ifade etme,okuma- yazma veya matematik becerilerinde yaşıtlarına ve zekasına oranla düşük başarı göstermesidir.
düşünme,anlama, kendini ifade etme,okuma- yazma veya matematik becerilerinde yaşıtlarına ve zekasına oranla düşük başarı göstermesidir.Okuma bozukluğu ,yazılı anlatım bozukluğu,, matematik bozukluğu ve başka türlü adlandırılamayan öğrenmegruplarını içerir.
Olası nedenler,
- Beyindeki yapısal ,işlevler, farklılıklar.
Özel Öğrenme Güçlüğü , bir çok çocuk için okula başladıklarında ve akademik becerileri kazanmakta başarısız olduklarında ortaya çıkar.
Okul basarisi yaşıtlarına ve zekasına oranla düşüktür.Başarı durumu değişkendir.
Okuma Becerisi:
- Harf-ses uyumu gelişmemiştir, bazı harflerin seslerini öğrenemez.
- Sınıf düzeyinde bir parçayı okuduğunda anlamakta zorlanır.Başkasının okuduklarını daha iyi anlar.
- Yaşıtlarına oranla el yazısı okunaksız ve çirkindir.
- Yazarken bazı harf ve sayıları , kelimeleri ters yazar, karıştırır.
- Yazarken bazı harfleri , heceleri atlar ya da harf/ hece ekler.
- Yazarken kelimeler arasında hiç boşluk bırakmaz ya da bir kelimeyi iki üç parçaya bölerek yazar, kalem , yapabilmektedir gibi.
- Matemetik te zorlanır.
- Problemi, çözüme götürecek işleme karar veremez.
- Sayı kavramını anlamakta güçlük çeker.
Çalışma Alışkanlığı:
- Ev ödevlerini yaparken yavaş ve verimsizdir.
- Ödevlerini yaparken birilerinin yardımına gereksinim duyar, kendi başına çalışma alışkanlığı gelişmemiştir.
Sözel İfade Becerisi:
- Serbest konuşurken düzgün cümleler kuramaz , heyecanlanır, takılır, şaşırır.
- Bazı harflerin seslerini doğru olarak telaffuz edemez.( r,s,j ) gibi harfleri söyleyemez
- Soyut kavramları anlamakta güçlük çeker .( Espirileri anlamakta zorluk çekebilirler.)
Özgül Öğrenme Güçlüğünün tedavisi eğitim verilmelidir.
- Çocuğunuzu olduğu gibi kabul edin.O pek çok işi başarabilecek kadar zeki ,uyanık ve isteklidir.Onun, kendisini değerli bir birey olarak hissetmesine engel olmayın.
- Disiplin kurallarınızda isteklerinizde ve günlük işlerinizde tutarlı ve istikrarlı olun.
- Çocuğa karşı anne , baba olarak aynı tutumları sergileyin ve ayni dili konuşun.
- Onu ev yada okul çevresindeki diğer çocuklarla kıyaslamayın .Her çocuk kendisi olabildiği ölçüde doğru davranabilir.
- Kolay anlayabileceği , kısa kelimelerden oluşan ,ayrıntısız ve kesin yönergelerle konuşun.
BEBEĞİN ANLAMI
- Çocuk anne ve babanın sağlıklı olduğunun bir göstergesidir.
- Neslin devamıdır.
- Özlemlerin giderildiği bir araçtır.
- Çocuk sevgidir.
Temel iki özelliği vardır.
- Beklentileri karşılamaz.
- Çocuk beklentilere uygun olarak doğarsa aile olayı kutlar. Anne başına kurdela takar.
- Tüm anlamlar olumlu yönde gerçekleşmiştir.
Eğer çocukta doğumsal bir yetersizlik varsa çocuk hamilelik döneminde, düşleri kurulan beklentilerin hiçbirini yerine getiremeyecektir.
şok yaşar.
inkar aşmasına geçer.
Suçlu aramaya başlar.
Kabullenme evresi en son evredir.
Bu arada çareler aranır.
Zihinsel geriliğin nedenlerinin bilinmesi bu bireyler için alınacak tıbbi ve eğitsel karalar ile zihinsel geriliği önleme çalışmaları açısından büyük önem taşımaktadır.Ancak bireyin zihinsel geriliğinin nedenini ortaya çıkarmak kolay değildir.Zira binin üzerinde zihinsel gerilik nedeni bilinmektedir.Ayrıca bireyin zihinsel geriliği çoğu zaman tek bir nedene bağlı olmayabilir.
Zihinsel geriliğin nedenleri genellikle;
- Türüne göre
Oluşum Zamanına Göre Zihinsel Gerilik Nedenleri:
Doğum Öncesi:
- Annenin sorumsuz davranışları neticesinde herşeyi uygunsuz ve ters yapması,içki içmesi,uygun şekilde beslenmemesi ve dinlenmemesi vb. nedenler.
- Gebeliğin ilk aylarında annenin kızamıkcık ( Rubella ) geçirmesi.
- Vitamin noksanlıkları.
- Down sendromu ( Kromozom anomalileri )
Doğum Sırası:
- Prematüre doğum.
- Beyin zedelenmesine neden olacak şekilde güç doğumlar.
- Doğum sırasında beynin zedelenmesine neden olan el ve aletle yapılan müdahaleler.
- Kafa zedelenmeleri ( Travma )
- Beyni etkileyen nefes yolları ve organları iltihabi.
- Zehirlenmeler.
ZİHİNSEL ENGELLİLERİN BİLİŞSEL ÖZELLİKLERİ
- Akademik kavramları geç ve güç öğrenirler.
- İlgileri kısa sürelidir.
- Somut şeyleri daha kolay ve daha iyi kavrarlar.
- Kendilerinden küçüklerle iletişim kurmayı ve oynamayı tercih ederler.
- Yeni durumlara uyum sağlamada güçlük çekerler.
- Yaptıkları işlerde kolayca yorulurlar. Sabırsızdırlar.
- Görsel ve işitsel hafızaları zayıftır.
- Bir etkinliği, bir işi tümüyle öğrenmeleri için onların basit bölümlere ayrılması gerekmektedir.
- Bu çocuklara her detay ayrı ayrı açıklanır ve istenilen şey somut olarak gösterilirse ,zihin karışıklığına meydan vermeden öğretmek kolay olur.
- Sekiz yaşında kelime dağarcıkları,normal çocuklarınkinin %25-%35`i kadardır.
Kirk`e göre;
- Son olarak çocuğun okuldaki gelişim hızı , zihinsel gelişim hızıyla karşılaştırılabilir.Bu hız normal çocuğun hızına göre daha yavaştır. Bu nedenle normal çocukların bir yılda tamamladığı öğretim programını , eğitilebilir zihinsel engelli çocuklar ayni süre içerisinde tamamlayamazlar.